Mariët van den Berg-Ista is Algemeen manager van de Care 4 Group, en daarnaast ook de kersverse voorzitter van de werkgroep Zorg van I-ZO. Hoe kijkt zij aan tegen de uitdagingen van zzp-bemiddelaars in de zorg en de rol die I-ZO daarbij kan spelen?
“We merken bij de Care 4 Group dat er de afgelopen jaren veel uitzendkrachten de stap hebben gezet naar zzp’er”, zegt Mariët. Ze constateert wel regionale verschillen. In de Randstad zijn er nog maar heel weinig uitzendkrachten, in Groningen zijn het er nog iets meer.
De Care 4 Group is een landelijke organisatie die werkt vanuit 3 kantoren: Barendrecht, Zwolle en Groningen. De groep bestaat uit 4 BV’s. Care4Care is de oudste BV, opgericht om verpleegkundigen en verzorgenden te detacheren. Daarnaast is er de uitzendtak Care4Flex, aangesloten bij de ABU. Care4Nurses is de BV waarbinnen de organisatie alle zzp’ers bemiddelt, en is lid van I-ZO. En dan is er nog de opleidingstak, Care4Academy. De organisatie telt een kleine dertig interne medewerkers.
Mensgericht en persoonlijk
“De visie waar we ooit mee begonnen, van verpleegkundigen die ook zelf de zorg beter wilden maken, die leeft nog steeds binnen onze organisatie. Ik ben zelf 17 jaar geleden binnengekomen als verpleegkundige, ben ook gedetacheerd geweest en heb aan het bed gestaan, dus ik ken allebei de kanten van de medaille. En zo zijn er nog meer collega’s met dezelfde achtergrond.”
“We vinden een mensgerichte en persoonlijke benadering van zowel de opdrachtgevers als kandidaten erg belangrijk. Natuurlijk moeten we ook digitaliseren, maar we zoeken naar systemen die ons ondersteunen, zonder dat ze het persoonlijk contact overnemen. We voeren bijvoorbeeld altijd een persoonlijk kennismakingsgesprek en gaan daarvoor ook naar de kandidaten toe.”
“Ook met zzp’ers hebben we zo’n persoonlijk gesprek. Verder kiezen we bij de zzp-dienstverlening wel voor pure bemiddeling, voor vraag en aanbod bij elkaar brengen. Natuurlijk hebben we daarbij wel een adviserende rol voor de zzp’ers en de opdrachtgevers. Maar we willen bij zzp’ers niet in de rol van werkgever gaan zitten.”
Samen de zorg beter maken
Mensen vinden is binnen de zorg al een aantal jaren de grootste uitdaging, schetst Mariët, en zeker om daarbij ook kritisch te blijven op kwaliteit. “Zowel zorgorganisaties als collega’s vissen in dezelfde vijver, en die is niet zo groot. Maar toch willen wij daar scherp op blijven letten. Samen de zorg beter maken moet voorop blijven staan.”
“Opdrachtgevers ontkomen er niet aan om een flexibele schil te hebben. Waar ze wel mee worstelen is dat de balans eruit is. Ze zien dat ze eigenlijk alleen nog maar zzp’ers in de arbeidsmarkt kunnen vinden, en geen vast personeel. Dat komt de continuïteit en de kwaliteit van de zorg niet ten goede.”
Onrust door onduidelijke regelgeving
Daarnaast heeft de sector op dit moment vooral zorgen over alle ontwikkelingen in de wet- en regelgeving. “Het wegvallen van de modelovereenkomst Vrije vervanging, het Fiscaal Kader dat er aankomt, maar toch ook weer is uitgesteld, en de zzp-wet die in consultatie is gegaan, met de plannen die daarin worden genoemd. Het is er allemaal nog niet, maar we merken wel dat er spanningen zijn in de markt. Er zijn drie krachtenvelden: wat de overheid wil, wat de werkende op de arbeidsmarkt wil en de wensen van de opdrachtgever. Die zijn in beweging, en dat zorgt voor onduidelijkheid, onrust en onzekerheid.”
“We willen het liefst onze zzp’ers en onze opdrachtgevers zo duidelijk mogelijk informeren. We willen kunnen zeggen: ‘Dit komt eraan, dit betekent het voor jou, we adviseren je om het zus of zo in te richten’. Nu moeten we tegen opdrachtgevers zeggen: ‘Er is van alles aan de hand en er komt van alles aan, maar wat dat voor jou betekent, dat weten we nog niet’. We lezen met zijn allen ook de berichten van zzp’ers die de zorg uit dreigen te gaan als ze niet langer als zelfstandige kunnen blijven werken. We zijn dus wel bang dat we straks de mensen wegjagen die we zo hard nodig hebben.”
Zzp-keurmerk voor kwaliteit
Om aan al deze uitdagingen het hoofd te bieden, vinden Mariët en haar organisatie het lidmaatschap van I-ZO en een actieve bijdrage heel belangrijk. “Een van onze directeuren is nauw betrokken geweest bij de oprichting van I-ZO, en zelf ben ik sinds kort voorzitter van de werkgroep Zorg.”
“Wat ik vooral toejuich is de ontwikkeling van het zzp-keurmerk waar we mee bezig zijn. Er is al een ABU-keurmerk en een keurmerk voor payroll, maar voor de zzp-dienstverleners hebben we dat op dit moment nog niet. En ik vind het belangrijk om kwaliteit aan te tonen aan de opdrachtgevers en zzp’ers waar we mee werken. Daarnaast blijven we dankzij I-ZO goed geïnformeerd van wat er speelt in de branche en de politiek, en kunnen we ook de juiste informatie overbrengen aan onze opdrachtgevers en aan onze zzp’ers.”
Stem van de branche laten horen
Het is ook belangrijk om als branche je stem te laten horen, vindt Mariët. “Een goede zet van I-ZO vonden we daarom de reactie op de internetconsultatie naar aanleiding van het wetsvoorstel Verduidelijking Beoordeling Arbeidsrelaties en Rechtsvermoeden (VBAR). Daar is vanuit I-ZO op gereageerd met de stem van de leden, en daar staan wij dan ook helemaal achter.”